Hatékonyság az alagút végén

A termelő- és tárolóterületek maximális kihasználása érdekében gyakran egészen különleges építészeti és anyagmozgatási megoldásokra van szükség. Jó példa erre a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. üllői telephelyén az SR-Logistic Raktártechnika Kft. által megvalósított rendszer.

A SPAR idén márciusban kezdte meg a termelést az üllői logisztikai központja mellett felépített új, „SPAR enjoy.” elnevezésű convenience, azaz kényelmitermék- gyártó üzemében. Az 1,2 milliárd forint értékű beruházással épült létesítményben több mint 4 tonna majonézes salátát és mintegy 20 000 szendvicset készítenek naponta.

Saját gyártás

– A fogyasztói igények változásával az elmúlt években jelentősen megnőtt a kereslet az olyan élelmiszerek iránt, amelyek gyors, ugyanakkor minőségi étkezésre alkalmasak. Termékfejlesztéseink során ezért a convenience termékek, azon belül is a majonézes saláta és szendvics szortimentünk bővítésére nagy hangsúlyt helyezünk. Mindkét termékkörben számos újdonságot vezettünk be, kiegészítve a hagyományos kínálatot. Korábban a majonézes salátákat kiskereskedelmi egységeinkben készítettük, míg a szendvicseket külső partnerektől szereztük be. Annak ellenére, hogy sztenderdek és központi receptúra szerint állítottuk elő a majonézes salátáinkat az áruházainkban, a fogyasztók azt tapasztalhatták, hogy az egyik vagy másik SPAR-üzletben valamelyest eltérhet az ízviláguk, ami a kis mennyiségek manufakturális jellegű előállításából fakadt. A szendvicsek esetében pedig az jelentett számunka problémát, hogy meghosszabbodott az ellátási lánc, így rövidebb idő állt rendelkezésére a frisstermékek értékesítésére. Erre a két kérdésre kívántunk hatékony választ adni azzal, hogy egy olyan üzem felépítéséről döntöttünk 2017 elején, ahol ezt a két termékkört magunk állíthatjuk elő, méghozzá az üzlethálózatban bevált, a fogyasztók által kedvelt termékek receptúráit is felhasználva – mondta Horváth Ferenc, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. cégvezetője. Az 1500 m2-es üzem építése 2017 júliusában kezdődött. A zöldmezős beruházás mintegy 1,2 milliárd forint összköltségéből a gyártási és logisztikai technológia, illetve a berendezések 300 millió forintnyit tettek ki. A beruházást a SPAR saját erőből valósította meg, és az első fázis 50 munkahelyet teremtett, az üzem tervezett második körös bővítése során pedig tovább növelik majd a foglalkoztatottak számát. A cég tervei szerint folyamatosan növekvő gyártási kapacitás mellett 3 éven belül – a jelenlegi egy-egy saláta, illetve szendvics „vonal” helyett – már kettő-kettő soron készülnek majd a termékek az országos üzlethálózat számára. Az üllői SPAR enjoy. convenience üzemben a legmodernebb technológiával, többféle kiszerelésben, 15 féle majonéz alapú saláta és 15 féle szendvics készül, de a választék, illetve az előállított termékek köre folyamatosan bővülni fog.

Fent vagy lent?

– Mivel a húskészítményt tartalmazó szendvicsekbe és a majonézes salátákba az üzlethálózatunkat ellátó bicskei húsüzemünkben készülő termékeink kerülnek, logikusnak tűnt, hogy a convenience üzem is ott, azaz Bicskén épüljön fel. A bicskei telephelyünkön azonban már nem állt rendelkezésre olyan telekterület, amelyen az új termelési egységünk helyet kaphatott volna, ezért az üllői logisztikai központ területén, a raktárcsarnok tőszomszédságában létesítettük az üzemet. Azonban a két épület közvetlen összeépítésére nem volt lehetőség, ugyanis egy ilyen építészeti megoldás jelentősen felülírta volna a telephelyen már korábban kialakított, optimalizált logisztikai utakat, ráadásul több dokkolókaput is használaton kívül kellett volna helyezni. Éppen ezért olyan konstrukcióban kellett gondolkodnunk, amely a két épület – azaz a logisztikai központ és az új üzem – között belső közlekedési útvonal kialakítását teszi lehetővé, méghozzá olyan dimenziókkal, hogy azon a szállítójárművek kényelmesen haladhassanak. Ennek megvalósítására értelemszerűen két lehetőség kínálkozott: a föld alatt vezetett alagút vagy a föld felett vezetett híd. Ez utóbbi mellett döntöttünk. A híd tervezését és kivitelezését az üzem építésével megbízott vállalatra bíztuk, az üzem és a raktár közötti anyagmozgatási feladat megoldására pedig tender keretében kerestünk szakmai partnert – jegyezte meg Horváth Ferenc cégvezető.

Fel, át, le

– A feladat önmagában nem tűnt bonyolultnak, hiszen egy klasszikus szállítópályás anyagmozgatási rendszer kiépítésére írták ki a tendert, annyi többlettel, hogy szükség volt a két végponton és a szállítópálya közepén is a hajtott pályák emelésére – mondta Hrutka Ferenc, a SPAR Magyarország Kft. megbízását elnyerő SR-Logistic Raktártechnika Kft. ügyvezetője. – Valóban, az anyagmozgatási igény első pillantásra egyszerűnek tűnt, hiszen „csak” arról volt szó, hogy az üzemben és a logisztikai csarnokban felemeljük a raklapokat, „átvisszük” azokat a másik oldalra, és ott leengedjük. A projekt viszont időközben meglehetősen bonyolulttá vált, hiszen a „híd-alagút” tervezése és kivitelezése sem a mi feladatunk volt, így már egy – majdnem – kész konstrukciót kellett műszaki, intralogisztikai tartalommal megtölteni. Ez értelemszerűen mindig komplikáltabb, mint egy rendszer funkciójához igazítani az építészeti megoldást. „Majdnem kész” konstrukcióról pedig azért beszélhettünk, mert az építészeti tervek, illetve azok alapján már épülő konstrukció egyetlen sztenderd anyagmozgatási rendszer-változatnak sem felelt volna meg tökéletesen, ezért szükség volt egyedi kialakításokra, ezáltal a szerkezetépítési munkálatokból is részt kellett vállalnunk. A projekt „hajrájában” kaptuk a megbízást, hogy a logisztikai csarnok oldalán a „híd-alagutat” tűzgátló kapuval kell zárhatóvá tenni, méghozzá 4,5 méteres magasságban. Bár ez sem volt része az eredeti megbízásnak, a kapu kialakítását, illetve a kaput tartó acélszerkezet gyártatását és építtetését szintén vállalatuk, és meg is oldottuk, méghozzá 2,5 hét alatt – hangsúlyozta Sendula Tibor, az SR-Logistic Raktártechnika Kft. projektmérnöke.

Egy komplex megoldás

Az SR-Logistic Raktártechnika Kft. 2012 óta a világ egyik legnagyobb raktártechnikai berendezéseket gyártó cége, a spanyol Mecalux hivatalos magyarországi forgalmazója, de ezúttal más gyártók rendszereiből építették ki az anyagmozgatási megoldást, amely alapvetően egy-egy liftből és egy raklapokra méretezett szállítópályából áll. Mind az üzemi, mind a raktári oldalon kiépítettek egy-egy felrakó/fogadó állomást, amelyre a raklapokat raklapemelővel vagy gyalogkíséretű targoncával helyezik rá. Ezt követően a kezelőnek semmi más dolga nincs, csak megnyomni a „start” gombot – az így induló folyamat teljesen automatikus, és közel 90 szenzorral, illetve kamerákkal kontrollált a pálya teljes hosszán. Az üzemi oldalon a felrakó/fogadó állomáson egy fordítószerkezet irányba állítja a raklapot, a lift felemeli az álmennyezetben futó alagútpálya magasságába, majd ott a pálya „átveszi” a raklapot és egy újabb fordítóponthoz szállítja azt. A 90 fokos fordítás után a raklap elindul a két épület közötti hídon és megérkezik a raktárcsarnok sarkába, ahol a másik lift szállítja le az ottani felrakó/fogadó állomásra, ahonnan leemelik a késztermékekkel rakott palettát. Ugyanitt rakják fel azokat a szintén raklapra tárolt alapanyagokat, amelyeket a saláta- és szendvicsüzem felhasznál a gyártáshoz. A hűtött szállítópálya-rendszer egyben pufferraktárként is szolgál: 20 raklapnyi késztermék vagy alapanyag tárolható benne. A vezérlőprogramhoz távoli hozzáférés biztosított, így a rendszerszállító bizonyos karbantartásokat, hibaelhárításokat online is el tud végezni. A szállítópálya és a tűzgátló kapu vezérlése szinkronizálva lett, hogy egy esetleges tűzesetnél a pályán mozgó áru ne akadályozhassa a kapu záródását, ezzel garantálva a biztonságos, megbízható működést. – A komplex, de egyszerűen kezelhető rendszerbe eleve terveztünk kapacitástartalékot, de a pálya teljesítménye még nagymértékben fokozható viszonylag gyors átprogramozással, így bármikor készen áll arra, ha a SPAR-üzem termelési volumene növekszik. Megbízónkkal karbantartási szerződést kötöttünk, de mivel egy esetleges leállás esetén az üzem és a raktár között ideiglenesen más logisztikai úton is megoldható az áruáramlás, ezért nincs szükség azonnali hibaelhárítási reakcióra, bár igény esetén ezt is biztosítjuk. Az idei év tavaszán lezárult projekt is azt bizonyította, hogy a megbízói igények jellemzően rendkívül sokrétűek, több szakma bevonását igénylik, és gyakran extrém rövid határidőkkel párosulnak. Kevesen vállalkoznak a hazai piacon az ilyen, „kemény diónak” számító feladatok megoldására, mi azonban ezen kevesek közé tartozunk. A legnehezebb helyzetekben sem engedjük el ügyfeleink kezét – mondta Sendula Tibor.