Hatékonyság az alagút végén

A termelő- és tárolóterületek maximális kihasználása érdekében gyakran egészen különleges építészeti és anyagmozgatási megoldásokra van szükség. Jó példa erre a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. üllői telephelyén az SR-Logistic Raktártechnika Kft. által megvalósított rendszer.

A SPAR idén márciusban kezdte meg a termelést az üllői logisztikai központja mellett felépített új, „SPAR enjoy.” elnevezésű convenience, azaz kényelmitermék- gyártó üzemében. Az 1,2 milliárd forint értékű beruházással épült létesítményben több mint 4 tonna majonézes salátát és mintegy 20 000 szendvicset készítenek naponta.

Saját gyártás

– A fogyasztói igények változásával az elmúlt években jelentősen megnőtt a kereslet az olyan élelmiszerek iránt, amelyek gyors, ugyanakkor minőségi étkezésre alkalmasak. Termékfejlesztéseink során ezért a convenience termékek, azon belül is a majonézes saláta és szendvics szortimentünk bővítésére nagy hangsúlyt helyezünk. Mindkét termékkörben számos újdonságot vezettünk be, kiegészítve a hagyományos kínálatot. Korábban a majonézes salátákat kiskereskedelmi egységeinkben készítettük, míg a szendvicseket külső partnerektől szereztük be. Annak ellenére, hogy sztenderdek és központi receptúra szerint állítottuk elő a majonézes salátáinkat az áruházainkban, a fogyasztók azt tapasztalhatták, hogy az egyik vagy másik SPAR-üzletben valamelyest eltérhet az ízviláguk, ami a kis mennyiségek manufakturális jellegű előállításából fakadt. A szendvicsek esetében pedig az jelentett számunka problémát, hogy meghosszabbodott az ellátási lánc, így rövidebb idő állt rendelkezésére a frisstermékek értékesítésére. Erre a két kérdésre kívántunk hatékony választ adni azzal, hogy egy olyan üzem felépítéséről döntöttünk 2017 elején, ahol ezt a két termékkört magunk állíthatjuk elő, méghozzá az üzlethálózatban bevált, a fogyasztók által kedvelt termékek receptúráit is felhasználva – mondta Horváth Ferenc, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. cégvezetője. Az 1500 m2-es üzem építése 2017 júliusában kezdődött. A zöldmezős beruházás mintegy 1,2 milliárd forint összköltségéből a gyártási és logisztikai technológia, illetve a berendezések 300 millió forintnyit tettek ki. A beruházást a SPAR saját erőből valósította meg, és az első fázis 50 munkahelyet teremtett, az üzem tervezett második körös bővítése során pedig tovább növelik majd a foglalkoztatottak számát. A cég tervei szerint folyamatosan növekvő gyártási kapacitás mellett 3 éven belül – a jelenlegi egy-egy saláta, illetve szendvics „vonal” helyett – már kettő-kettő soron készülnek majd a termékek az országos üzlethálózat számára. Az üllői SPAR enjoy. convenience üzemben a legmodernebb technológiával, többféle kiszerelésben, 15 féle majonéz alapú saláta és 15 féle szendvics készül, de a választék, illetve az előállított termékek köre folyamatosan bővülni fog.

Fent vagy lent?

– Mivel a húskészítményt tartalmazó szendvicsekbe és a majonézes salátákba az üzlethálózatunkat ellátó bicskei húsüzemünkben készülő termékeink kerülnek, logikusnak tűnt, hogy a convenience üzem is ott, azaz Bicskén épüljön fel. A bicskei telephelyünkön azonban már nem állt rendelkezésre olyan telekterület, amelyen az új termelési egységünk helyet kaphatott volna, ezért az üllői logisztikai központ területén, a raktárcsarnok tőszomszédságában létesítettük az üzemet. Azonban a két épület közvetlen összeépítésére nem volt lehetőség, ugyanis egy ilyen építészeti megoldás jelentősen felülírta volna a telephelyen már korábban kialakított, optimalizált logisztikai utakat, ráadásul több dokkolókaput is használaton kívül kellett volna helyezni. Éppen ezért olyan konstrukcióban kellett gondolkodnunk, amely a két épület – azaz a logisztikai központ és az új üzem – között belső közlekedési útvonal kialakítását teszi lehetővé, méghozzá olyan dimenziókkal, hogy azon a szállítójárművek kényelmesen haladhassanak. Ennek megvalósítására értelemszerűen két lehetőség kínálkozott: a föld alatt vezetett alagút vagy a föld felett vezetett híd. Ez utóbbi mellett döntöttünk. A híd tervezését és kivitelezését az üzem építésével megbízott vállalatra bíztuk, az üzem és a raktár közötti anyagmozgatási feladat megoldására pedig tender keretében kerestünk szakmai partnert – jegyezte meg Horváth Ferenc cégvezető.

Fel, át, le

– A feladat önmagában nem tűnt bonyolultnak, hiszen egy klasszikus szállítópályás anyagmozgatási rendszer kiépítésére írták ki a tendert, annyi többlettel, hogy szükség volt a két végponton és a szállítópálya közepén is a hajtott pályák emelésére – mondta Hrutka Ferenc, a SPAR Magyarország Kft. megbízását elnyerő SR-Logistic Raktártechnika Kft. ügyvezetője. – Valóban, az anyagmozgatási igény első pillantásra egyszerűnek tűnt, hiszen „csak” arról volt szó, hogy az üzemben és a logisztikai csarnokban felemeljük a raklapokat, „átvisszük” azokat a másik oldalra, és ott leengedjük. A projekt viszont időközben meglehetősen bonyolulttá vált, hiszen a „híd-alagút” tervezése és kivitelezése sem a mi feladatunk volt, így már egy – majdnem – kész konstrukciót kellett műszaki, intralogisztikai tartalommal megtölteni. Ez értelemszerűen mindig komplikáltabb, mint egy rendszer funkciójához igazítani az építészeti megoldást. „Majdnem kész” konstrukcióról pedig azért beszélhettünk, mert az építészeti tervek, illetve azok alapján már épülő konstrukció egyetlen sztenderd anyagmozgatási rendszer-változatnak sem felelt volna meg tökéletesen, ezért szükség volt egyedi kialakításokra, ezáltal a szerkezetépítési munkálatokból is részt kellett vállalnunk. A projekt „hajrájában” kaptuk a megbízást, hogy a logisztikai csarnok oldalán a „híd-alagutat” tűzgátló kapuval kell zárhatóvá tenni, méghozzá 4,5 méteres magasságban. Bár ez sem volt része az eredeti megbízásnak, a kapu kialakítását, illetve a kaput tartó acélszerkezet gyártatását és építtetését szintén vállalatuk, és meg is oldottuk, méghozzá 2,5 hét alatt – hangsúlyozta Sendula Tibor, az SR-Logistic Raktártechnika Kft. projektmérnöke.

Egy komplex megoldás

Az SR-Logistic Raktártechnika Kft. 2012 óta a világ egyik legnagyobb raktártechnikai berendezéseket gyártó cége, a spanyol Mecalux hivatalos magyarországi forgalmazója, de ezúttal más gyártók rendszereiből építették ki az anyagmozgatási megoldást, amely alapvetően egy-egy liftből és egy raklapokra méretezett szállítópályából áll. Mind az üzemi, mind a raktári oldalon kiépítettek egy-egy felrakó/fogadó állomást, amelyre a raklapokat raklapemelővel vagy gyalogkíséretű targoncával helyezik rá. Ezt követően a kezelőnek semmi más dolga nincs, csak megnyomni a „start” gombot – az így induló folyamat teljesen automatikus, és közel 90 szenzorral, illetve kamerákkal kontrollált a pálya teljes hosszán. Az üzemi oldalon a felrakó/fogadó állomáson egy fordítószerkezet irányba állítja a raklapot, a lift felemeli az álmennyezetben futó alagútpálya magasságába, majd ott a pálya „átveszi” a raklapot és egy újabb fordítóponthoz szállítja azt. A 90 fokos fordítás után a raklap elindul a két épület közötti hídon és megérkezik a raktárcsarnok sarkába, ahol a másik lift szállítja le az ottani felrakó/fogadó állomásra, ahonnan leemelik a késztermékekkel rakott palettát. Ugyanitt rakják fel azokat a szintén raklapra tárolt alapanyagokat, amelyeket a saláta- és szendvicsüzem felhasznál a gyártáshoz. A hűtött szállítópálya-rendszer egyben pufferraktárként is szolgál: 20 raklapnyi késztermék vagy alapanyag tárolható benne. A vezérlőprogramhoz távoli hozzáférés biztosított, így a rendszerszállító bizonyos karbantartásokat, hibaelhárításokat online is el tud végezni. A szállítópálya és a tűzgátló kapu vezérlése szinkronizálva lett, hogy egy esetleges tűzesetnél a pályán mozgó áru ne akadályozhassa a kapu záródását, ezzel garantálva a biztonságos, megbízható működést. – A komplex, de egyszerűen kezelhető rendszerbe eleve terveztünk kapacitástartalékot, de a pálya teljesítménye még nagymértékben fokozható viszonylag gyors átprogramozással, így bármikor készen áll arra, ha a SPAR-üzem termelési volumene növekszik. Megbízónkkal karbantartási szerződést kötöttünk, de mivel egy esetleges leállás esetén az üzem és a raktár között ideiglenesen más logisztikai úton is megoldható az áruáramlás, ezért nincs szükség azonnali hibaelhárítási reakcióra, bár igény esetén ezt is biztosítjuk. Az idei év tavaszán lezárult projekt is azt bizonyította, hogy a megbízói igények jellemzően rendkívül sokrétűek, több szakma bevonását igénylik, és gyakran extrém rövid határidőkkel párosulnak. Kevesen vállalkoznak a hazai piacon az ilyen, „kemény diónak” számító feladatok megoldására, mi azonban ezen kevesek közé tartozunk. A legnehezebb helyzetekben sem engedjük el ügyfeleink kezét – mondta Sendula Tibor.

Termékek & Megoldások – Rugalmas ütközésvédő

A rugalmas ütközésvédő használható a gyalogos forgalom részére lezárt területeken kívül az állványvédelem, oszlop- és keretvédelem, valamint a falvédelem kialakítására.

Előnye a hagyományos fém ütközésvédővel szemben, hogy nagy mértékben felveszi az ütközés során keletkezett energiát, így mind az ütközést okozó gépjármű, mind a védőelem sokkal kevésbé sérül.

A rugalmas védőelem visszanyeri a formáját, a padozat nem sérül, így jelentősen csökkennek a karbantartási költségek. Fontos szempont, hogy az üzemekben az anyagában színezett termékek nem igényelnek festést, festési javításokat.

A rugalmas ütközésvédők használatának előnyei:

  • UV fénynek ellenáll, nagy mechanikai szilárdság, kopásellenállóság, hosszú élettartam.
  • A rugalmas korlátok elnyelik a becsapódási energiát, ezért nem károsítják az aljzatot, így csökkentik a javítási költségeket.
  • Az ütközésvédő az ütközés után az eredeti állapotát visszanyeri.
  • Ütközést követően – a fém ütközőkkel ellentétben – nem szükséges újra festeni, mert a termék anyagában színezett, ami idő és költségmegtakarítást eredményez.
  • A modulok méretre vághatók, könnyen szerelhetők.
  • A PVC mosható a legtöbb ipari kémiai tisztítószerrel, jellemző rá a sóoldatokkal, benzinnel, olajjal, alkoholokkal, savakkal szembeni ellenállás, és nem támadják meg mikroorganizmusok vagy penészgombák. Élelmiszeriparban nem használható.
  • A fekete-sárga szín jól kiemeli a környezetéből.

A tárolás szakértői

A világelső táska- és bőröndkészítő Samsonite magyarországi gyára az SR-Logistic Raktártechnika Kft.-t bízta meg tároló rendszereinek kialakításával.

Kevesen értenek olyan jól a tároláshoz, mint az 1911-ben alapított Samsonite, hiszen minőségi táskáival és bőröndjeivel generációk óta szolgálja az emberek utazási „logisztikáját”. A belgiumi központú Samsonite N.V. dizájnerei és mérnökei tehát pontosan tudják, mekkora kihívást jelent az, ha „dolgokat” szűkre szabott helyeken kell úgy tárolni, hogy azok biztonságban legyenek, de amikor szükséges, mégis könnyen megtaláljuk a logikus kialakításnak köszönhetően. Mindezek ismeretében természetes, hogy a cég 1989-ben alapított magyarországi gyára saját tárolási rendszerét is a lehető leghatékonyabbra kívánta fejleszteni.

Sikert hozó profilváltás

A Samsonite valódi világmárka, és abban, hogy az elmúlt két évtizedben a globális piacon nemcsak megőrizte pozícióját, hanem növelni tudta azt – például a legnagyobb versenyt támasztó távol- keleti termékekkel szemben –, nekünk, magyaroknak is fontos szerep jutott. – Vállalatunk 1989-ben vásárolta meg a budapesti székhelyű Palota Bőrdíszmű Szövetkezet szekszárdi telephelyét, és ekkor alakult meg a Samsonite Hungária Kft. Menedzsmentünk jó érzékkel az akkor foglalkoztatott létszám közel 100%-át megtartotta, azonban a szövetkezet eredeti profilját teljes mértékben átalakította, így a gyárban a különböző beszállítóktól érkező alapanyagokból saját termékek összeszerelését végeztük. Egészen 2005-ig úgynevezett „puha” (softside) típusú bőröndöket gyártottunk. Emellett anyavállalatunktól 2004-ben kaptuk meg annak lehetőségét, hogy mi gyártsuk azokat a limitált szériás, exkluzív alapanyagokból, esetenként ékszerberakással készülő táskákat, amelyek New York, Párizs, Tokió, Moszkva, Szöul vagy éppen a gazdag öböl-menti arab országok luxusáruházaiban, szalonjaiban találtak gazdára. Itt volt jelentősége annak, hogy a rendszerváltás után cégünk megtartotta azokat a munkatársakat, akik nem egyszerűen „operátorként”, hanem bőrdíszműves szakértelemmel dolgoztak az alapanyagokkal. E feladatkör ellátásához új gépekre és a korábbitól eltérő gyártási struktúrára volt szükség. Ekkor nagyon sokat fejlődtünk hatékonyság terén is, ami előnyünkre vált, amikor a 2008-ban kirobbant gazdasági világválság idején anyavállalatunk egy európai gyárának bezárására kényszerült – nem a szekszárdi üzem vált a döntés áldozatává. Sőt, történetünk kifejezetten kedvező fordulatot vett. Egy újabb menedzsment-döntés következtében profilunk gyökeresen megváltozott: a softside termékek gyártásáról az úgynevezett keményfalú (hardside) termékek gyártására álltunk át. Ez lényeges technológiaváltást jelentett, hiszen megjelent üzemünkben a műanyagtermék-gyártás; a textil/bőr alapanyagokat már csak a béléskészítésnél használjuk. Polikarbonát és polipropilén alapanyaggal dolgozunk. A polikarbonátos „vonalon” mi magunk állítjuk elő extrúderekkel a lemezeket, amelyeket előbb szárítunk, majd vákuumformázással alakítjuk bőröndhéjakká. A polipropilén alapú termékeket más gyáregységünkből érkező lemezekből préseléssel formázzuk. A Szekszárdon készülő műanyag termékek iránt világszerte jelentős kereslet mutatkozott a 2009-es piaci bevezetés első pillanatától kezdődően. Igyekeztünk tartani a lépést az igények felfutásával, de 2011-re, amikor újabb termékcsalád gyártása indult meg üzemünkben, logisztikai szempontból tarthatatlanná vált a helyzet, és akkor már tudtuk, 2012-ben egy további termékcsalád gyártását is megkezdhetjük – mondta Pinczel József, a Samsonite magyarországi gyárigazgatója.

A legnagyobbak

A gyárban – mivel a raktár kapacitása szűkös volt – az alapanyagok és a késztermékek jelentős részét gyártósorok között, tömbösen tárolták. Rendívül nagy volt a feleslegesnek tekinthető anyagmozgatások aránya, és a gyártási területen megvalósított kényszerű tárolás értékes területet vett el a termeléstől. – Gyors cselekvésre volt szükség, ezért egyszerre három irányban indultunk el a 2011-es esztendőben. Az akkori 1800 m2-es raktárcsarnokunkat 4800 m2 alapterületűre bővítettük, így ekkortól az általunk használt 1200×1400 mm egyedi méretű műanyagpalettákból már mintegy 1300 darab tárolására nyílt lehetőségünk az üzemen belül. A felszabaduló üzemi területen gépeket telepítettünk, illetve kialakíthattunk egy 1400 m2 alapterületű szereldét. A saját tárolókapacitás növelése mellett külső raktárak bérlésére is rákényszerültünk. Ahogy újabb termékcsaládok gyártását kezdtük meg, egyre több külső raktárkapacitást kellett igénybe vennünk. A „vonat” pedig nem állt meg, így 2015-ben egy új, a polikarbonát termékek gyártását szolgáló üzemcsarnokot építettünk, illetve vállalatunk vezetése arról is döntött, hogy zöldmezős beruházás keretében felépítjük második gyárunkat Szekszárdon. Az építkezés 2016-ban kezdődött meg, és 2017 augusztus elejétől vehettük birtokba az új komplexumot, amelyben polipropilénből készülő termékeket gyártunk. Az új gyár területének egyharmada raktárterület. A fejlesztéseknek köszönhetően ma kettő, egyenként 20 000 m2 alapterületű üzemmel rendelkezünk Szekszárdon. Ezek együttesen ma a Samsonite legnagyobb – már közel 900 embernek munkát adó –, egyben legkorszerűbb termelőegységének számítanak. Naponta mintegy 5000 bőröndöt, illetve táskát állítunk elő, ami a néhány évvel ezelőtti teljesítményünk háromszorosa – emelte ki a gyárigazgató.

Meggyőző teljesítmény

A rendkívüli hatékonyság elérésében és fenntartásában kulcsszerepe volt, illetve van a korszerű tárolási rendszereknek, amelyeket mindkét gyárban, azaz a „régi” (I-es), illetve az új (II-es) üzemben is az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. épített ki. – Először 2011-ben, egy tender kapcsán kereste meg cégünket a Samsonite magyarországi leányvállalata. Megértve a cég igényeit, egy olyan megoldást javasoltunk, amely – figyelembe véve az akut kapacitáshiányt – gyorsan installálható, biztonságos, ugyanakkor a költségek szempontjából is kedvező. Büszkék vagyunk rá, hogy a Samsonite, azaz egy multinacionális vállalat a mi ajánlatunkat választotta, hiszen – bár neves nemzetközi gyártók termékeit forgalmazzuk, illetve azokból építünk rendszereket – cégünk 100%- ban magyar tulajdonú – mondta Hrutka Ferenc, az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. ügyvezetője. – Ahogy saját munkánk kapcsán akkurátusak vagyunk, ugyanúgy a beszállítóinktól is maximális teljesítményt várunk el. A Samsonite márkái nemcsak a felhasznált anyagok minősége és a szakértelmünk, hanem a gyártási hátterünk miatt is piacvezetők. Ahhoz, hogy álljuk a versenyt, rendkívüli hatékonyságra van szükségünk a termelésben és a logisztikában, ezért a raktártechnikai beszállítótól is azt vártuk el, hogy olyan megoldást tegyen le az asztalra, amely révén hatékonyabbá, termelékenyebbé válunk. Eleinte az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. szakmai megközelítése, a projekt zárásával pedig már az eredmény, azaz a felépült rendszer is meggyőzött minket arról, hogy jól választottunk. A későbbi üzem- és raktárbővítések során ismét az „SR”-t bíztuk meg tároló rendszerek kialakításával. Például akkor, amikor gyártásközi tárolóterületre volt szükségünk, illetve akkor, amikor a külső raktárakban igényeltük állványrendszerek installálását. Beszállítónk 2011 óta nyújtott teljesítménye megfelelő alap volt számunka ahhoz, hogy az új gyár raktári állványrendszerének felépítésével is megbízzuk – jegyezte meg Pinczel József.

Szoros kooperáció

– A közös munka a tervezéssel kezdődött. Megbízónk – korábbi tapasztalatait figyelembe véve – hosszabb távon is elégséges kapacitástartalékot kívánt a rendszerbe építeni. Ebben a korai fázisban kalkulációkkal, tanácsadással segítettük a Samsonite szakembereit, amikor pedig eldördült a startpisztoly, és elindult a kivitelezés, az építőkkel, a villamos és tűzvédelmi rendszereket installáló cégek szakembereivel is folyamatosan kapcsolatban álltunk, megkönnyítve ezzel megbízónk koordinációs munkáját. „Külön fejezet” volt az anyagmozgatógépek beszállítójával való kooperáció, ugyanis indukciós megvezetésű, jelenleg félautomata, de igény szerint teljesen automatává alakítható targoncákkal végzik az anyamozgatást, és ezt értelemszerűen figyelembe kellett venni az állványrendszer tervezésénél, illetve építésénél. Emellett azt is, hogy a keskenyfolyosós állványrendszerben a maximális emelési magasság 10 m, ezért a közlekedőfolyósokon a beton padozatot nagy síkpontosságúra kellett csiszoltatni – itt szintén szoros együttműködésre volt szükség az építővel és a csiszolást végző vállalkozással. Megbízónkkal közösen sokat dolgoztunk azon, hogy a lehető leghatékonyabb tárolási megoldást alakíthassuk ki. A lehetőségeket azonban nagyban szűkítették a Samsonite biztosítója által meghatározott, az állványrendszerekre vonatkozó műszaki előírások. Megbízónk eredetileg arra kényszerült volna, hogy költséges állványközi „sprinklerrendszert” építsen ki, amely ráadásul mind a sorok, mind a tárolási szintek közötti távolságok növelésével, azaz a tárolókapacitás csökkentésével járt volna. Mindezt egy úgynevezett aspirációs tűzjelző rendszer kiépítésével sikerült elkerülni. A rendszer csővezetéke az általunk tervezett és épített állványrendszeren „fut”, és meghatározott pontokon levegőt szív be. A „levegőmintát” egy elemző készülékbe továbbítja, amely, ha égésből származó részecskéket észlel, riasztást generál – emelte ki a projekt kihívásait Hrutka Ferenc.

Megújult honlapunkon!

Megújult honlapunkon várjuk szeretettel kedves látogatóinkat!

Legyél gyártásban, logisztikai szolgáltatásban, kereskedelemben dolgozó, ezen a szakterületen tanuló, vagy bárki akit érdekel a raktározástechnika, logisztika – itt megtalálsz közel minden olyan terméket, információt, szolgáltatást, amely szükséges lehet egy raktár, üzem, vagy gyár működéséhez, kiszolgáláshoz.
Természtesen személyes megkeresésünkkel is bármilyen felmerülő kérdésre, kérésre a legjobb tudásunk szerint igyekszünk választ adni. A kapcsolat menüpont alatt azonnal üzenhetsz nekünk, vagy a Facebook oldalon is szívesen várjuk megkeresésed (link).

Amint látható elindult blogunk, ahol akár naponta friss tartalommal jelentkezünk, érdekességek, szakmai cikkek formájában.
Elsőként köszöntjük a website-Készítőnknek és Vezetőnknek, hogy létrehozták ezt a modern felületű, gazdag tartalommal ellátott honlapot, ahol a kedves Látogató szinte az összes termékünket megismerheti.

Termékek & Megoldások – Pallet Shuttle

Hatékony tárolási megoldás

Amikor a hatékony helykihasználás, a csökkentett üzemeltetési költség, az állványt és rakatot megóvó kezelés, illetve nagy mennyiségű áru tárolása a cél, akkor az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. „Pallet-Shuttle” megoldása ideális. Ez a kompakt, nagy befogadó képességű félautomata tárolási rendszer megkönnyíti az áruk feltöltését és kitárolását egy „Pallet-Shuttle” elnevezésű elektromos kiskocsinak köszönhetően. A rendszer három fő eleme: a csatornákból álló Mecalux állványrendszer a kocsik gyors és precíz mozgását lehetővé tévő sínekkel, az elektromos meghajtású „Pallet-Shuttle” kocsik, valamint a targonca. A raktározás során a targonca nem megy be az állványrendszer soraiba, csak az árut helyezi fel a tárolószintekre. Az állványrendszeren belül a rakatok mozgatását, a ki- és betárolást az shuttle kocsik végzik. A shuttle irányítása egyszerű és intuitív, egy 10”-os kijelzővel rendelkező tablettel történik, amelyről egyszerre akár 18 shuttle vezérlése is megoldható. A tableten keresztül a kezelő tájékoztatást kap a csatornába már betárolt rakatok számáról, és opcionálisan a tabletre akár WMS (raktáriránytási szoftver) is telepíthető. Amennyiben a shuttle WIFI-kamerával rendelkező modell, abban az esetben a tableten megjeleníthető a fedélzeti kamera képe is. A shuttle kocsik vezérlése online is beállítható.

A tárolási rendszer előnyei

  • Csökken a munkafolyosók száma, nő a raktárfelület
  • Az állvány mélysége akár 40 méter is lehet
  • Megszűnnek a targonca által az állványzatban okozott sérülések
  • Több referenciaszám tárolását teszi lehetővé modulonként
  • Hatékony és nagy pontosságú be- és kitárolási rendszer, gyorsabb árumozgás
  • Kevesebb idő szükséges a raklapok kitárolásához
  • Kompatibilis a különböző raklapméretekkel
  • FIFO- és LIFO-elv szerinti tárolás is alkalmazható
  • Ideális az alacsony vagy mélyhűtött hőmérsékleti körülmények között történő tároláshoz is

 

Az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. a Mecalux hivatalos hazai viszonteladójaként Magyarországon már több Pallet Shuttle tárolási megoldást telepített, és számos referenciával rendelkezik.

Présszerszámok könnyedén tárolva

Az LuK Savaria Kft. telephelyén egy innovatív présszerszám-tárolási rendszert alakítottak ki, amelyet az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. valósított meg.

A Schaeffler csoporthoz tartozó, 1996-ban alapított szombathelyi LuK Savaria Kft. által előállított kuplungok, kuplungalkatrészek és kéttömegű lendkerekek iránt folyamatosan növekszik a kereslet. A vállalatcsoport sikerét a szombathelyi gyár folyamatos fejlődése is tükrözi. Az üzem termelőterületét több lépésben bővítették, új gyártósorokat telepítettek, a fejlesztő beruházások révén pedig többek között jelentősen bővült a sajtoló-, valamint hőkezelő üzem kapacitása is.

Növekedési kényszerben

– Az alapítás óta dolgozom a vállalatnál, és még belülről szemlélve is impozáns az a fejlődési pálya, amelyet eddig bejártunk. A két évtized alatt azonban azt is megtapasztaltuk, hogy a bővülés kényszere gyakran komoly kihívás elé állítja gyárunkat, főként akkor, amikor egy-egy fejlesztési projekt során rendkívül korlátozott a rendelkezésre álló terület, valamint az időkeret. Ilyen helyzet állt elő akkor, amikor a fémlemez-sajtolási területen 2012-től új, nagy teljesítményű présgépeket állítottunk üzembe. Ekkor szükségszerűen a nagyméretű és akár 3 tonna súlyú présszerszámok is megjelentek, az aktuálisan alkalmazott szerszámok száma pedig elérte a több százas nagyságrendet. A nagyméretű présszerszámok tárolására – súlyuk és dimenzióik miatt – azonban már nem volt alkalmas a tolóoszlopos targoncákkal kiszolgált raklapos állványrendszer, ezért a padozatot is „befogtuk” szerszámtárolási célra. Ezzel azonban az anyagmozgatás nehézkessé vált, a szerszámállomány forgási sebessége pedig alacsony volt, mert a gyártásban igényelt egy-egy szerszám kiszedéséhez gyakran 3-4 másikat is meg kellett mozogatnunk. Ez időveszteséget és az anyagmozgató gépek üzemeltetésénél többletköltséget eredményezett. Ráadásul az összkép is „rendetlennek” tűnt – mondta Szőke Szabolcs, az LuK Savaria Kft. hőkezelési szegmensének vezetője.

Megoldást kerestek

A vállalat szakembere kifejtette: 2012 végén egyértelművé vált, hogy rövid időn belül olyan költséghatékony és biztonságos tárolási megoldást kell kialakítani, amely hosszú távra biztosítja a gyártás gyors és dinamikus kiszolgálását. – Egy tender keretében az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. által javasolt rendszerre esett a választásunk, mert a cég által kidogozott koncepció találkozott leginkább az elképzeléseinkkel, és az ajánlat ár-érték arány szempontból szintén megfelelő volt. Természetesen áttekintettük az ajánlattevő iparági referenciáit, valamint rendelkezésre állási képességét – jegyezte meg Szőke Szabolcs. – A tenderkiírás tartalmának megismerése során egyértelművé vált számunkra, hogy ezt a feladatot sztenderd rendszer installálásával nem lehet megfelelően megoldani. A klasszikus állványrendszer és targonca kombinációval a rendelkezésre álló hely kihasználtsága nem lett volna optimális. Egy helykihasználtságban ugyan „maximumot” nyújtó, teljesen automatizált rendszer pedig költségoldalon lett volna „túlsúlyos”. Mindezt figyelembe véve egy olyan félautomata megoldás kialakítását céloztuk meg, amely méltán nevezhető innovatívnak, hiszen tudomásunk szerint egy ehhez hasonló koncepciójú rendszer csak Mexikóban működik – mondta Bánkuti János, az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. ügyvezetője.

A rendszer

A raktártechnika-specialista cég által tervezett és kiépített megoldás egy 7 szintes, mintegy 8 méter magas, szűkfolyosós, soros állványrendszerből, valamint az állványrendszer fölé épített, és az állványzat teljes szélességét „átfogó” híddaruból, továbbá az állványrendszer két végén található, az állványsorok közti folyosók végeire merőlegesen elhelyezett, pufferterületként is szolgáló görgőpályás átadóegységekből. Az állványzatot sztenderd elemekből alakították ki, speciális kiegészítőkkel. Ezek közé tartoznak a folyosókra merőleges, azaz a ki- és betárolás irányával megegyezően „futó” mélységi összekötők. Ezek a „gerendák” arra szolgálnak, hogy ki- és betároláskor a nem raklapokon, hanem saját, teljesen sík vagy a kikönnyítések miatt alakos „lapjukon” tárolt szerszámok alá lehessen csúsztatni az emelővillákat. A ki- és betárolás pedig a rendszer igazi különlegessége, ugyanis ezt a funkciót egy úgynevezett manipulátor végzi, amely a daru hídjára, pontosabban annak futómacskájára függesztett merev acéloszlop, s ezen egy, az állványzat fölött 360 fokban szabadon forgatható emelővilla liftszerűen közlekedik fel és le irányba. Az állványsorok mentén, hosszanti irányban mozgatott oszloppal pedig át lehet állni egyik folyosóról a másikra. A rendszer félautomata státusza abból adódik, hogy a folyamatokat egy raktárkezelő kolléga irányítja egy ergonomikus kialakítású, rádiófrekvenciás kézi vezérlőeszköz joystickjaival. A manipulátort úgy programozták, hogy szinteket, mezőket, a rakathelyeken belül pedig lokációkat lehet léptetni le/fel és jobbra/balra irányokban. Egy-egy rakathelyre 1 nagy vagy 2 kisebb présszerszám tárolható be, s ez a manipulátor számára 3 különböző pozíciót jelent. A joystickok mozdítását, illetve a gombok nyomását követően miden gépmozgás automatikus, tehát a kezelő csak parancsot ad a vezérlőeszközzel, nincs szükség kézi manőverezésre. A manipulátor pedig nem hibázik, ráadásul lézerszkennerrel is felszerelték, így 100%-os biztonsággal érzékeli, ha olyan objektum van az útjában, amelynek nem kellene ott lennie, ezáltal nem fordulhat elő, hogy a raktárkezelő egy „foglalt” pozícióba próbál szerszámot betárolni. Szintén egyedi megoldás a 2 szakaszolt görgőpályás átadóhely, amely a darus-manipulátoros és az üzemen belüli targoncás anyagmozgatás közti „interfész”. Az átadóterület üzemi oldalán a szerszámokat targoncákkal szállítják a présberendezésekhez vagy a szerszámjavító műhelybe, illetve e területekről a raktárszigethez, ahol pedig már a manipulátor végzi az anyagmozgatást. Amikor a targonca lerakja a görgős pálya központi pozíciójába a szerszámot, a kezelő kolléga odairányítja a manipulátort, amely a másik (raktári) oldalról a szerszám alá csúsztatja a villát, majd megkezdi a betárolást a megfelelő lokációba. Kitárolásnál – logikus módon – a manipulátor az átadó, a targonca pedig az átvevő „fél”. Előfordulhat, hogy egyszerre több szerszám mozgatására is szükség van a raktár és az üzemi terület között. Azért, hogy ilyen esetben a targonca vagy a manipulátor ne legyen tétlenségre kényszerítve a másik gép „elfoglaltsága” miatt, a görgős pálya központi helyére letett szerszámok jobbra és balra is elcsúsztathatók pufferpozíciókba.

Kompromisszumok nélkül

– Az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. a projekt során minden határidőt betartott, és a kivitelezés is zökkenőmentesen zajlott. A beruházás révén egy olyan továbbfejleszthető rendszerrel gazdagodtunk, amely a sajtolóüzem minden korábbi intralogisztikai problémájára megoldást jelent. Ma már a nagyméretű és jelentős súlyú présszerszámokat is az állványzaton tudjuk tárolni, így a padozaton nem foglalnak el értékes területet. Emellett felgyorsult a szerszámállomány forgási sebessége, valamint növekedett a munkabiztonság is. A rendszer további előnye a rugalmasság, így például az, hogy egy rakathelyen – a szerszámok méretétől függően – egy vagy több tétel is tárolható. Megszűnt a targoncával történő be- és kitárolás az állványzatnál, ezért szűkebb folyosókat lehetett kialakítani, s ezzel növekedett a raktárkapacitásunk, illetve az üzemrészünk rendezettebbé vált. Azonban az olyan, aprónak tűnő részletmegoldások is sokat számítanak, mint az állványzatra installált olajkármentő tálcák, amelyek felfogják a már betárolt présszerszámokból kiszivárgó maradékemulziót. A közelmúltban német anyavállalatunk vezetői is elismerően nyilatkoztak a kiépült rendszerről, s ez megerősített bennünket abban, hogy a megfelelő megoldást választottuk. A projekt pedig azt bizonyítja: egy kényszerhelyzet nem szükségszerűen vezet kényszermegoldáshoz. Mindig létezhet olyan innovatív koncepció, amely révén nem szükséges műszaki kompromisszumokat kötni – foglalta össze tapasztalatait Szőke Szabolcs.

Kompromisszumok nélkül

Az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. a cég által forgalmazott világszínvonalú állványrendszerek mellett rugalmas, ügyfélbarát szolgáltatásainak köszönheti piaci sikereit.

Bánkuti János és Hrutka Ferenc sokéves raktártechnikai tapasztalattal a hátuk mögött, 2012-ben alapították meg az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft.-t. – Mindketten a szakma „frontvonalában” dolgoztunk, más-más cégnél. Úgy éreztük, hogy a magyar raktártechnikai piacon jellemző szolgáltatási színvonalat meg lehet haladni. Ez a felismerés adta a kezdő impulzust a saját vállalkozás beindításához, vagyis a piaci rést elsősorban nem a termékkínálat, hanem a szolgáltatások kapcsán fedeztük fel. A hazai kínálatban ugyanis szinte minden elérhető, de a keresleti oldal számára nemcsak az a mérvadó, hogy a rendszerek szállítóinak katalógusai milyen vaskosak, hanem az is, hogy a felmerülő igényekre, problémákra gyorsan, de leginkább azonnal reagáljon a raktártechnikai partner, illetve reális árakat kínáljon. A termelő vagy szolgáltató vállalatok számára tehát az az optimális, ha a tárolás, valamint a logisztikai és gyártási folyamatok biztonságát garantáló, minőségi rendszerek beszerzése mellett pozitív választ kapnak akkor is, ha egy apró kiegészítőre, egy egyedi megoldásra van szükségük. A felhasználók ugyanis gyakran szembesülnek azzal, hogy a bejáratott termelési és tárolási rendszerüket egy új termék gyártásának beindítása, vagy egy hirtelen volumennövekedés, esetleg egy telephelyváltás megbolygatja. Máskor a belső hatékonyságnövelési projektek során derül fény arra, hogy egy kis módosítással, így például egy különleges funkciót ellátó fémszerkezet beiktatásával, egy speciális lean- vagy szállítókocsi építésével jelentős előnyöket érhetnek el. Mi ezen igények összességére kínálunk megoldást, többek között arra támaszkodva, hogy a világ egyik vezető raktártechnikai gyártója, a spanyol Mecalux termékeinek vagyunk a hivatalos magyarországi forgalmazói – mondta Hrutka Ferenc az
SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. ügyvezetője.

A polcos állványoktól az automata raktárakig

Az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. kínálatában megtalálhatók a különféle polcrendszerek, a hagyományos raklapos, görgős átfolyós rendszerű dobozos és raklapos állványok, továbbá a bejárható rendszerű, valamint a gördíthető raklapos állványok, és az automata raklapmozgatók (Palett Shuttle) egyaránt. A cég komplett automata raktárak, galériás rendszerek kiépítését vállalja, és termékportfóliójából természetesen nem hiányoznak a karos állványok, illetve a kihúzható rakattartók, a műanyag konténerek és ládák, dobozok, dobozos szállítókocsik, polcos kiskocsik és más logisztikai célú kocsik, illetve mobilalvázak. Az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. kis- és nagy teherbírású dobozos, illetve raklapos szállítópályákat, valamint üzemberendezéseket is forgalmaz, illetve telepít.

Minden, amire szükség van

– A Mecalux neve jól cseng a világ minden részén, ugyanakkor az ipar és a kereskedelem tárolási igényei még a piacvezető raktártechnikai gyártók kínálatánál is változatosabbak. Cégünk egyik alapvető piaci előnye, hogy bár a spanyol márka forgalmazói vagyunk, ez nem jelent akadályt számunkra akkor, ha olyan ügyféligény merül fel, amelynek kielégítésére a Mecalux kínálatában nincs megfelelő termék. Ilyen esetben más gyártók termékeit is betervezhetjük, illetve beépíthetjük a komplex megoldásokba. Az sem ritka, hogy olyan különleges, innovatív eszközre vagy komponensre van szükség, amely csak mérnöki tervezői
munkával és egyedi gyártás során állítható elő. Számunkra ez sem jelent problémát, sőt szakmai kihívásnak tekintjük ezeket a feladatokat. Megbízóink ugyanis főként ilyen esetekben tapasztalhatják meg azt, hogy – legyen szó nagyobb projektről vagy kisebb feladatról – nálunk elsődleges az egyedi igények alapján kidolgozott és felépített, üzleti és technológiai kompromisszumoktól mentes megoldások szállítása. Ennek, a gyakorlatba is átültetett szemléletnek köszönhetjük, hogy 4 évvel a cég megalapítása után már a hazai raktártechnikai piac élbolyába tartozunk, és számos referenciával rendelkezünk az autó- és elektronikai iparban,
a könnyűiparban, a kiskereskedelemben és a logisztikai szolgáltatói szektorban egyaránt. Eredményeinkhez nagymértékben hozzájárul az is, hogy saját mérnök- és kivitelezői csapattal dolgozunk – hangsúlyozta Bánkuti János, az SR-LOGISTIC Raktártechnika Kft. ügyvezetője.